22 oktober 2013

De Superstudent: Vergroot je zelfvertrouwen

Ik heb het al vaker over 365 Dagen Succesvol gehad. Nu is er echter ook iets in hetzelfde straatje, maar dan voor studenten. Het doel als student is voornamelijk je Bachelor en Master halen. Daarna lijk je je doel te hebben behaald, maar dan begint het pas. Door goed te weten wie je bent en wat je wil kom jij beter op de weg die leidt naar hoe jij gelukkig wordt. Bij deze tips die ze geven en hoe ik daar over denk en er in sta.


Ik heb alleen de stappen en de opdrachten die vermeld staan genoemd. Wil je meer informatie of de achterliggende gedachte weten? Kijk dan op de betreffende blog op desuperstudent.nl


Stap 1: Kom erachter wat jou goed laat voelen
Schrijf eens 10 dingen op die jou een goed gevoel geven, het mag van alles zijn.
  • Dansen
  • Fijne kleding dragen die bij mij hoort en die iets anders zijn dan anderen
  • Nieuwe spullen in huis
  • Alles opruimen en schoonmaken
  • Thuiskomen na een drukke dag
  • Iets maken/presteren
  • Muziek (John Mayer I love you) 
  • Serieuze gesprekken met vrienden/vriendinnen
  • Andere mensen blij maken
  • Relaxen (bijv. massage)
Stap 2: Je bent je omgeving
Schrijf de namen op van iedereen waar je de afgelopen week mee om bent gegaan. Zet daarna een plusje bij de mensen die je een goed gevoel geven en een minnetje bij de mensen die je geen goed gevoel geven. 

  • Mijn dispuut: +/-
  • Mijn jaarclub: +/-
  • Mijn ouders: +/-
  • Mijn huisgenoten: +/-
  • Leden van de studentenvereniging: +/-
  • Studiegenootjes: +/-
Is dit erg? Nee. Ik zit bij zoveel clubjes, maar om al die mensen weer onder te verdelen vind ik té. Ik weet zelf zo op te noemen wie ik een plusje of minnetje zou geven. Sommige mensen geven mij echt dit twijfelende gevoel, bij anderen ligt het aan de persoon. Ik weet wel waar ik het meeste uithaal en daar blijf ik bij. 

Stap 3: Vind jouw zandbak
Zorg dat je in de juiste zandbak aan het spelen bent. 

Ik weet dat ik op mijn plek ben, maar ook waar ik nog kan groeien. Ik kan zelfstandiger worden en dat ga ik ook doen.

Stap 4: Breng het de wereld in
Het allerbelangrijkste is dat jij de wereld inbrengt wat jij tof vindt.

Ik vind het soms nog wel moeilijk om te zeggen wat ik gaaf vind of wat ik vind dat er moet gebeuren. Ik weet wel dat ik de afgelopen jaren daar al heel erg in gegroeid ben en het nu wel echt laat weten wanneer ik iets hélémaal zie zitten. Dat is mijn enthousiasme.

Stap 5: Help anderen
Kijk nog eens naar die lijst met namen die je hebt opgeschreven en geef iedereen aankomende week een complimentje. Dit zal een grote invloed hebben op je relaties. 

I will try. Soms voel ik me een te grote egoïst, die alleen maar met zichzelf bezig is. Ik weet dat het ergens niet zo is, maar 's avonds praat ik minder met anderen, omdat ik denk dat ik ze tekort doe en ik geen verhaal te vertellen heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten